RSS Feed Petershotnews.nl TWITTER

HOTNEWS

Politie start nieuwe campagne, aangifte doen !

Datum: 21 maart 2007
Bron: Politie Regio Amsterdam
Radio gejat? Fiets weg? Ingebroken? Mobiel gestolen? Bedreigd of aangevallen? Het is geen prettig rijtje, laat staan als één van deze dingen jóuw overkomt. Als het aan de politie Amsterdam Amstelland ligt: PIK JE DAT NIET!

Helaas wordt het belang van aangifte doen door de burger onderschat. Hoe meer meldingen en aangiftes er binnenkomen, hoe duidelijker het is welke problemen er spelen. Zo kan de politie beter criminele activiteiten voorkomen en de pakkans van daders wordt groter. Een goede omschrijving van een dader maakt het voor de politie makkelijker deze te herkennen en aan te houden. Daarnaast zijn aangiftes van belang omdat de politie met deze informatie kan bepalen welke plekken ze beter in de gaten moet houden. Behalve een verhoogde surveillance zijn ook andere maatregelen mogelijk, zoals het inzetten van een lokauto met buit om een heterdaadsituatie te creëren, het aanleggen van betere verlichting of het invoeren van cameratoezicht.

Dat lijkt duidelijke taal. Toch doen er naar de wens van de politie te weinig mensen aangifte en zou de aangiftebereidheid moeten toenemen.

Aangiftebereidheid
Een belangrijke bron van informatie over het functioneren van de politie is de jaarlijks uitgevoerde Politiemonitor Bevolking. Hierin wordt o.a. gemeten wat de bereidheid is om aangifte te doen. Het percentage slachtoffers dat zei aangifte te zullen doen van een delict of een misdrijf, was in 2006 26%. In het Centrum van Amsterdam lag de aangiftebereidheid op slechts 17%. Dit percentage moet volgens de politie drastisch omhoog.

De belangrijkste redenen om geen aangifte te doen (*) :
  • De politie kan niets doen (39%)
  • vindt het niet zo belangrijk (38%)
  • doen niets (25%)
  • ze pakken de dader toch niet (23%)

    En als de burger wel aangifte doet, zijn de voornaamste klachten (*)
  • Geen bericht over de afloop van de zaak (20%)
  • De politie deed niets (17%)
  • Te lange wachttijd (15%)
  • De politie heeft onvoldoende tijd en aandacht (13%) *Cijfers ontleend aan PMB 2006

    Deze uitkomst was voor de politie een duidelijk signaal dat er meer inzicht gegeven moet worden in het werk dat zij verricht. Zij heeft deze cijfers dan ook serieus genomen en is op diverse fronten begonnen met het verbeteren van de service. Snel, makkelijk en dienstbaar zijn daarbij de sleutelwoorden.

    Aan de andere kant mag de politie van de burger verwachten dat hij aangifte gaat doen.

    Het afgelopen jaar is de politie gestart met een aantal proefprojecten om de dienstverlening te verbeteren. Op kleine schaal wordt gekeken of de projecten levensvatbaar zijn, indien dat het geval is worden ze korpsbreed ingevoerd.

    Service aan melders is een van de pilots. Hierbij wordt iedere burger die een melding maakt van bijvoorbeeld burenruzie, een steekpartij, een fout geparkeerde auto, teruggebeld om hem te informeren over de ondernomen actie. Zo wordt het werk van de politie inzichtelijker en wordt voorkomen dat burgers het idee krijgen dat er 'toch niets gebeurt'. Op 15 februari jl. is deze service op drie wijkteams in Amsterdam gestart. In mei worden de eerste resultaten bekend.

    Een ander project om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren is beschreven in de zogenaamde Kwaliteitshandvesten. Hierin wordt de burger een maximale wachttijd op het bureau beloofd. Voldoet de politie hier niet aan, dan wordt er geld naar een goed doel overgemaakt of krijgt de burger een presentje. De politie mag vooral geen onverschillige houding aannemen. Het gaat om een servicegerichte dienstverlening en als dat om wat voor, wellicht begrijpelijke, reden niet lukt: hand in eigen boezem. Dit project Kwaliteitshandvesten is onderdeel van het landelijke programma Andere overheid, dat tot doel heeft de dienstverlening van overheidsorganisaties te verbeteren.

    Daarnaast werkt de politie aan diverse andere projecten om de dienstverlening te verbeteren. Om burgers die minder mobiel zijn tegemoet te komen, kunnen aangevers die in verzorgings-, verpleeg- of ziekenhuizen verblijven de politie vragen langs te komen om de aangifte op te nemen, het zogenaamde Aangifte halen.

    Dan is er bijvoorbeeld ook het Informatiepakketten project waarbij de burger na een aangifte geinformeerd wordt over de wijze waarop hij de voortgang van de zaak kan volgen.

    Met de publiciteitscampagne die vandaag van start gaat wordt de burger aangespoord in alle gevallen aangifte te doen. Belangrijk onderdeel is weer het inzicht geven waarom de informatie van een aangifte voor de politie van belang is. In speciaal vervaardigde folders staat omschreven wat er met de verkregen informatie wordt gedaan. Zo kan de politie bijvoorbeeld gegevens koppelen en daarmee de pakkans van een dader vergroten, maar ook preventieve maatregelen nemen (o.m. verhoogde surveillance, het inzetten van lokauto's, verbeteren van verlichting). Tevens staan de verschillende manieren van aangifte doen (internet, telefonisch op het bureau) vermeld.

    Met het stripfilmpje 'Dat pik je niet!' dat vanaf vandaag in trams en op AT5 te zien is, wordt de burger aangespoord actie te ondernemen. Kort en krachtig. Daarnaast zullen er tijdens deze actieweek labels aan fietsen en auto's worden gehangen met weer dezelfde slogan 'Dat pik je niet!' Op het label staat een scala aan mogelijkheden die men niet zou mogen pikken: spullen gejat of vernield, ingebroken, gerold, gediscrimineerd, bedreigd of aangevallen?

    Doe aangifte! Want als het aan de politie ligt dan: PIK JE DAT NIET!

    Voor meer informatie: www.evenaangiftedoen.nl.
  • laatst bijgewerkt op: 16 nov 2016 13:34



    Terug